Starter bygging av ny undersjøisk tunnel på Færøyene

NCC har innledet andre fase i Færøyene-entreprisen: Byggingen av den 10,5 km lange, undersjøiske Sandoyartunnelen. Dermed har NCC to undersjøiske tunneler i produksjon på Færøyene.

SE FILM: NCC starter byggingen av Sandoyartunnelen

Etter at NCC i juni skjøt gjennomslagssalven i den 11,2 km undersjøiske Eysturoytunnelen, er arbeidet med andre tunnelen i entreprisen igangsatt: Sandoyartunnelen som skal bygges under fjorden fra Gamlarætt på Streymoy til Traðardalur på Sandoy.

 –  Tunnelpåhugg på Sandoy er allerede etablert, og vi jobber nå med tunnelforskjæringen på Gamlarætt der tunnelen starter på Streymoy. Selve tunneldrivingen vil foregå fra begge sider fra Sandøy er vi allerede igang og fra Gamlarætt starter vi i august, forteller prosjektleder Alf Helge Tollefsen i NCC Infrastructure.

Når Sandoytunnelen står ferdig vil den - i likhet med Eysturoytunnelen - bidra til sikrere veier og redusert reisetid til hovedstaden Tórshavn - og knytte Sandoy og dens rundt 1300 innbyggere, sammen med Færøyenes infrastruktur.

Samtidig produksjon
I Eysturoytunnelen gjenstår nå innredningsarbeider som vil pågå fram til den skal stå ferdig på nyåret i 2021. Drivingen av Sandoyartunnelen skal pågå fram til 2022, og med planlagt ferdigstillelse to år senere. Dermed har NCC to tunnelprosjekter i samtidig produksjon på øyriket.

– For tiden er vi inne i prosjektets mest hektiske periode. Vi har avsluttet drivingen av Eysturoytunnelen og startet drivingen av Sandoyartunnelen fra to stuffer. Samtidig pågår vannsikring av Eysturoytunnelen. Tunneldriverne flyttes over på Sandoyartunnelen samtidig som nytt mannskap kommer inn for å forestå vannsikringen. Det nye elementet på Sandoyartunnelen er at vi er avhengig av ferge for å komme til Sandøy, sier Tollefsen.

Døgnet rundt
Prosjektet drives av dyktige fagarbeidere, tre utskutte anleggskontorer og én hovedadministrasjon. Arbeidene går døgnet rundt med åtte skift på tunneldriving og fire skift på vannsikring og innredning.

To samtidige tunnel-prosjekter gjør også at NCC og UE vil ha opp mot 200 antall personer i arbeide på Færøyene, fordelt på fem anleggslokasjoner på øyene.

Solid erfaring
NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. På begynnelsen av 2000-tallet bygget NCC Vagatunnilin och Nordoyatunnilin. Med Eysturoy- og Sandoyartunnelen vil Færøyene ha fire undersjøiske tunneler – som alle er bygget av NCC.

– Vår betydelige aktivitet på Færøyene viser NCCs brede kompetanse og solide erfaring innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Det er vi stolte av, sier Aage Lien, leder for Region Tunnel og Tung Masseforflytning i NCC Infrastructure.

Begge tunnelene i entreprisen gir viktige bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre. Byggingen av de to tunnelene utgjør også den største infrastruktursatsningen på Færøyene noensinne.

 

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Alf Helge Tollefsen, prosjektleder Eysturoy- og Sandøytunnelene, NCC Infrastructure
e: Alf.Helge.Tollefsen@ncc.no, t: +47 90501374

Robin Stenersen, kommunikasjonsrådgiver i NCC Infrastructure
e: Robin.Stenersen@ncc.no, t: +47 952 90 219

 

FAKTA

Sandoyartunnelin:

Undersjøisk tunnel m.m
Byggetid: 2018 – 2023
Bredde: 9,5 meter Totallengde hovedtunnel: 10,9 kilometer
Antall døgnpasseringer: 310 biler Stigningsgrad: 5 % Laveste punkt: -155 meter
Finansiering: passeringsavgift
Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
Kontraktverdi: NOK1,1 milliarder

Eysturoyartunnilin:

Undersjøisk tunnel m.m
Byggetid: 2016 – 2021
Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer Bredde: 10,5m Stigningsgrad: 5 %
Laveste punkt: -187
Finansiering: passeringsavgift
Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
Kontraktverdi: NOK1,4 milliarder

Her skal Sandoyartunnelen gå_lowres
Den 10,5 km undersjøiske Sandoyartunnelen skal bygges under fjorden fra Gamlarætt på Streymoy (i bakgrunnen) til Traðardalur på Sandoy.
Alf Helge Tollefsen2_lowres
Alf Helge Tollefsen er NCCs prosjektleder for byggingen av Sandoy- og Eysturoytunnelene på Færøyene.